Het gevoel dat je tegen een burn-out aan zit is erg vervelend. Het op tijd herkennen van signalen en symptomen is in deze fase belangrijk, want het voorkomt dat je jaren bezig bent met herstel.

 

Maar wat doe je als je merkt dat een burn-out op de loer ligt? Helaas is er geen pasklare oplossing en vraagt het vaak om bezinning, rust nemen en veranderingen doorvoeren in je gedrag en denkpatronen.

Burn-out, wat is dat?
Bij een burn-out ben je emotioneel en fysiek uitgeput. De meesten omschrijven een burn-out als helemaal opgebrand zijn. De energie en motivatie om iets op te pakken, in werk of privé, ontbreekt. Enkele burn-out klachten zijn; concentratieproblemen, onverschilligheid, veel (willen) slapen, (vage) lichamelijke klachten, piekeren en snel geïrriteerd raken.


Even wat cijfers
Overspannenheid en een burn-out zijn beroepsziektes nummer 1 aan het worden. Des te meer reden om er alert op te zijn.

Onderzoeksbureau TNO en het CBS voeren periodiek onderzoek uit naar arbeidsomstandigheden (NEA). Door middel van een enquete worden werknemers bevraagd over allerlei onderwerpen. Zo ook over gezondheid, burn-out klachten en verzuim.

Wat blijkt?

  • Iets meer vrouwen (15,3%) dan mannen (14%) ervaren burn-out klachten. In 2013 was dit overigens nog andersom;
  • Het percentage van werknemers (mannen en vrouwen) met burn-klachten was in 2015 13,4%. In 2016 zien we een stijging naar 14,6%. Dit percentage klinkt misschien laag, maar reken het maar eens om in aantal werknemers;
  • Werknemers in het onderwijs ervaren de meeste burn-out klachten;


Maar wat doe je als je het gevoel hebt dat je tegen een burn-out aan zit?
Allereerst is het belangrijk om je te realiseren dat een burn-out vaak ontstaat door een samenhang van oorzaken. Deze kunnen zowel privé- als werkgerelateerd zijn. Hieronder lees je er een aantal:

Werk:

  • Bedrijfstak waarin je werkt. In sommige bedrijfstakken komt het vaker voor. Bijvoorbeeld in het onderwijs;
  • Aantal uur dat je werkt. Hoe meer uur, hoe vaker men het gevoel heeft ‘opgebrand’ te zijn;
  • Een hoge (langdurige) werkdruk;
  • Het niet hebben van autonomie op je werk. Werknemers die nauwelijks kunnen beslissen over hun eigen werktijden, verlofdagen en/of taken die uitgevoerd moeten worden en in welke volgorde;
  • Een positief sociaal klimaat op het werk. Werknemers en leidinggevenden die elkaar helpen en belangstelling tonen hebben minder last van burn-out klachten.

Privé:

  • Gebeurtenissen die niet zijn verwerkt. Of eigenlijk de bijhorende gevoelens en emoties die nog geen plek hebben gekregen;
  • Negatieve denkpatronen, zoals ‘dat lukt mij toch niet’;
  • Persoonlijke eigenschappen die men moeilijk effectief kan hanteren (het neemt de overhand), zoals geen nee kunnen zeggen, de lat hoog leggen, perfectionistisch zijn of altijd de controle willen houden;
  • Slecht kunnen plannen;
  • De verschillende rollen die je hebt en het vinden van balans hierin. Rollen zoals werknemer, moeder, partner, hockeycoach etc.


Zit je tegen een burn-out aan?
Achterhaal dan welke oorzaken bij jou een rol spelen. Deze bewustwording helpt je om op zoek te gaan naar oplossingen en om veranderingen door te voeren. Wees hierin mild voor jezelf en probeer niet meteen alles te veranderen binnen een week. Focus op één ding tegelijk.

Zo kan het helpen om bijvoorbeeld tijdelijk minder te werken of ouderschapsverlof op te nemen. Of om naar een psycholoog of coach te gaan, omdat je merkt dat bepaalde denkpatronen je tot last zijn. Luister vooral naar de signalen van je lichaam. Heb je behoefte aan meer slaap en rust? Bouw dit dan in. Vechten heeft geen zin, je hebt het nodig. Doe een kort middagslaapje of ga eerder naar bed. Creëer een fijn avondritueel. Dit zorgt ervoor dat je een fijne nachtrust tegemoet gaat. Lees een boek, mediteer of luister naar muziek.

Plan een dagje voor jezelf in. Veel vrouwen zijn druk met alles en iedereen en vergeten zichzelf. Heb je het gevoel dat je alleen maar aan het rennen en vliegen bent? Plan dan een dagje vrij. Laat het huishouden even voor wat het is, regel oppas en doe alleen maar activiteiten die jij leuk vindt.

 

Bronnen: 
http://www.monitorarbeid.tno.nl/cijfers/nea-benchmarktool
https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2017/19/nationale-enquete-arbeidsomstandigheden-2016

 

Photo by Tim Goedhart on Unsplash